Followers

Saturday 6 October 2012

Debat ulama dengan ateis

Alkisah,Seorang ateis mengajak seorang alimberdebat.Soalan debatnya:Adakah tuhan itu wujud?Lalu kedua-duanya bersetuju dan menentukan tempat untuk berdebat.

Tibalah hari yang dijanjikan .Si ateis dan hadirin sudah agak lama menanti si alim yang belum tiba lagi .Beberapa ketika kemudian,si alim pun muncul.

"Minta maaf kerana membuatkan kamu semua tertunggu-tunggu,sebenarnya tadi saya terperangkap di rumah kerana banjir.Betapa besarnya bah itu,semua penduduk kampung terpaksa duduk di atas bumbung.Jadi kami tidak boleh ke mana2,Hanya menunggu bantuan luar sampai."Tiba2 ada sebatang pokok tumbang .Tidak semena-mena semua dahan,ranting dan daun2 terpisah dgn sendiri .Batang pokok yang tinggalpula berubah bentuk dan akhirnya bertukar menjadi sampan,saya pun dapatlah dtg ke sini dengan menaikinya."

Haha! mana mungkin pokok itu jadi sampan dengan sendirinya,mesti ada orang yang buatkan! gelak besar si ateis dan para hadirin.

Setelah keadaan kembali tenang ,si aalim pun berkata:"kalaulah kamu sendiri yakin bahawa sampan itu tidak akan wujud tanpa orang yang membuanya,bagaimana kamu boleh yakin yang bumi ,langit dan alam ini wujud tanpa si Penciptanya?"

Terkedu si ateis seketika.
;Kalaulah tuhan itu wujud,jadi di mana tuhan?Kenapa kita tidak nampaknya?"dia tidak mengalah .

"Pap!! si alim lantas menampar si ateis sehingga dia mengaduh.
"Sakitlah!
"Di mana sakitnya?Saya tidak nampk apa pun!"
Ketika itu barulah si ateis sedar.Alhamdulilah:)

No comments:

Post a Comment