Followers

Monday, 28 November 2016

JUTAWAN AKHIRAT

MISKIN DUNIA TAPI JUTAWAN AKHIRAT
AHMAD DAWJEE JUTAWAN INDIA MUSLIM YG MEWAKAFKAN 1.2 EKAR TANAH DI JALAN PERAK, JUTAAN LOT SAHAM DI BURSA SAHAM LONDON TETAPI MATI DALAM FLAT KECIL DI JALAN MASJID INDIA
Pernahkah kita dengar cerita tentang Ahmad Dawjee Dadabhoy? Beliau merupakan seorang jutawan Malaysia berketurunan India Muslim. Di akhir hayatnya beliau mewakafkan hampir keseluruhan hartanya berupa sebidang tanah yang luasnya sekitar 1.2 ekar di Jalan Perak dan juga lot lot saham bernilai jutaan dolar di Bursa Saham London dan beberapa bursa saham lain.
Tanah beliau di Jalan Perak, Kuala Lumpur dibangunkan sebuah menara wakaf 34 tingkat yang hari ini dikenali sebagai Menara Wakaf Bank Islam. Bangunan yang dibina dengan modal dikeluarkan Tabung Haji itu pada tahun 2007 dengan kos RM151 juta.
Hari ini disewakan sebagai pejabat Kelas A di kawasan segitiga emas yang kedudukannya tidak jauh dari KLCC.
Diberitakan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) sebagai pemegang amanah harta wakaf Ahmad Dawjee Dadabhoy ini akan menerima RM56.6 juta hasil sewaan bangunan ini selama 25 tahun.
Dihari kematian beliau pada 24 Januari 1987, beliau meninggal di sebuah rumah flat kecil di Jalan Masjid India di kelilingi oleh buku-buku bacaan beliau. Tidak ada harta lain lagi bersama beliau melainkan sedikit itulah.
Selebihnya sudah diwakafkan keseluruhannya untuk ummah. Pernah keluarganya datang dari Afrika Selatan ke Malaysia. Apabila dibawa melawat tanah tanah wakaf beliau di kawasan segitiga emas Kuala Lumpur, mereka menitiskan air mata melihat betapa tingginya nilai hartanah tersebut dan tingginya ketaqwaan saudara mereka Ahmad Dawjee yang mewakafkan hartanya itu kepada ummah.
Inilah tauladan kepada kita di zaman ini sebagaimana yang kerap kita dengar kisah sahabat sahabat Nabi SAW yang meninggal dunia tanpa harta kerana mewakafkan harta mereka sebelum meninggal dunia walaupun ketika hidupnya kaya raya.
Ia juga petunjuk kepada kita bahawa agama menggalakkan kita mencari harta dan mengembangkan harta. Tetapi perlu diingat harta kekayaan itu bukanlah milik mutlak kita. Perlu dikongsikan dengan ummah berupa zakat, sedekah dan wakaf. Di hari kematian kita, tinggal di alam barzakh, pahala sedekah itu akan terus menerus berjalan. Kemudian dibangkitkan di akhirat kelak menjadi lebih kaya untuk tempoh yang tiada penghujungnya disebabkan ketinggian taqwa kita kepada Allah atas harta yang kita infakkan.
* Kisah Ahmad Dawjee Dadabhoy ini diceritakan oleh Ustaz Mohd Ramadhan Fitri Elias (Senior Vice President Maybank Islamic/ Ketua Jabatan Pengurusan Syariah Maybank Islamic Malaysia) dalam pembentangannya di Konvensyen Pejuang Hartanah di Cyberjaya semalam. InsyaAllah saya cuba catatkan isi isi penting pembentangan beliau bertajuk 'Islam dan Harta Membentuk Kehidupan Taiyyibah' dan juga isi isi pembentangan speaker yang lain berkait hartanah.

Tuesday, 23 August 2016

ulat yang lembut tinggal dalam kayu yang keras

MENGENALI TEMILOK
Untuk artikel makanan eksotik Planet Sarawak kali ini, kami ingin berkongsi info dengan anda mengenai satu lagi makanan eksotik yang ada di Sarawak, sejenis hidupan bakau iaitu Temilok atau nama lainnya Kejumah dan ia juga dikenali sebagai Cacing/ Ulat Kayu Bakau.

Temilok atau Kejumah. Mungkin ada yang mengenali, pernah melihatnya dan pernah memakannya. Bagi yang pertama kali melihat Temilok hidup-hidup, pasti merasa geli dan takut untuk memakannya namun begitu, bagi yang kali pertama memakannya pasti hendak makan lagi buat kali kedua, ketiga dan seterusnya. Banyak juga yang terkeliru antara Temilok dan Umpun-umpun. Temilok, walaupun ia berbentuk seakan-akan cacing dan nama Inggerisnya Shipworms atau Teredo Worms, namun begitu Temilok atau Kejumah ini bukanlah dalam keluarga atau spesis cacing seperti Umpun-umpun. Ia tergolong dalam keluarga Moluska yang juga sekeluarga dengan siput, tiram, ambal dan yang sewaktu dengannya. Temilok dikelaskan dalam kumpulan moluska Teredinidae. Selain di Sarawak, hidupan air bernama Temilok ini terdapat juga di mana-mana hutan paya bakau di seluruh dunia, di Papua Indonesia ia dikenali dengan nama Tambelo, Filipina dengan nama Tamiloc/Tamilok dan Australia dengan nama Mangrove Worms/ Shipworms dan pelbagai lagi nama mengikut dialek tempat dan negara masing-masing.

Temilok banyak terdapat di kawasan hutan paya bakau yang secara umumnya menerima fenomena semulajadi air sungai pasang surut, lokasi untuk mencari Temilok ini tidaklah begitu sukar kerana ia sentiasa ada di dalam batang kayu bakau yang tumbang atau akar kayu bakau yang sentiasa terdedah dan ditenggelami air. Namun begitu, tidak semua kayu bakau yang tumbang mempunyai Temilok terutamanya kayu bakau yang sudah lama tumbang dan tidak terdedah dengan air, dalam erti kata lain tidak terkena fenomena pasang surut kerana Temilok perlukan air untuk terus hidup.

Cara untuk menentukan kayu bakau yang mempunyai Temilok ialah dengan memotong beberapa bahagian tertentu pada akar kayu bakau sahaja, jika terdapat lubang-lubang pada kayu bakau tersebut, ini petanda kehadiran Temilok di dalamnya cuma kita tak dapat pastikan berapa banyak Temilok yang terkandung di dalam batang kayu bakau tersebut. Harus diingatkan, mencari Temilok janganlah sampai merosakkan akar pokok bakau tersebut, cukuplah dibelah beberapa bahagian kecil untuk menarik Temilok keluar dari lubang yang terdapat di dalam akar kayu bakau. Proses untuk mencari Temilok ini tidaklah sesukar mana asalkan kita tahan berjalan kaki berjam-jam dan tahan memikul tong seberat lebih kurang 18 liter yang berisi Temilok, sambil memikul gergaji kayu dan kapak. Ubat nyamuk juga harus dibawa bersama untuk menangkis serangan nyamuk hutan paya bakau. Kerja mencari Temilok ini sebenarnya menyeronokkan kerana secara langsung ia menguji ketahanan fizikal dan mental kita semata-mata untuk menikmati keenakkan rasa Temilok yang boleh dimakan mentah atau dimasak rebus. Ia boleh dimakan secara rebus, dicampur daun bawang dan dibuat gulai pedas. Ada juga individu yang suka makan Temilok secara mentah-mentah, diambil terus dari batang kayu bakau yang dibelah, kononnya rasanya seperti kita menghirup telur separuh masak tanpa telur kuning, ada juga yang menyatakan rasa Temilok mentah seperti tiram (oyster).

Bagi umat Islam, jangan ragu-ragu untuk makan Temilok kerana Jabatan Mufti Negeri Sarawak telah mengeluarkan fatwa bahawa Temilok atau Kejumah halal dimakan kerana ia bukan hidupan dua alam. Jika Temilok ada terdapat di Tamu Pekan Lundu, Sarawak ia dijual dengan harga lebih kurang RM12 setin (susu cap junjung) yang seberat lebih kurang 388g. Temilok ini digemari masyarakat Sarawak dari berbilang kaum dan latarbelakang seperti Dayak, Cina, Melayu dan sebagainya dari dahulu sehingga kini.

-SANG KENYALANG-

Monday, 6 June 2016

Kisah orang yang soleh

Suatu ketika, aku jalan-jalan di padang pasir dan tersesat tidak bisa pulang. Di sana kutemukan sebuah kemah lawas… kuperhatikan kemah tersebut, dan ternyata di dalamnya ada seorang tua yg duduk di atas tanah dengan sangat tenang…

Ternyata orang ini kedua tangannya buntung… matanya buta… dan sebatang kara tanpa sanak saudara. Kulihat bibirnya komat-kamit mengucapkan beberapa kalimat..

Aku mendekat untuk mendengar ucapannya, dan ternyata ia mengulang-ulang kalimat berikut:

الحَمْدُ لله الَّذِي فَضَّلَنِي عَلَى كَثِيْرٍ مِمَّنْ خَلَقَ تَفْضِيْلاً .. الحَمْدُ للهِ الَّذِي فَضَّلَنِي عَلَى كَثِيْرٍ مِمَّنْ خَلَق تَفْضِيْلاً ..

Segala puji bagi Allah yg melebihkanku di atas banyak manusia… Segala puji bagi Allah yg melebihkanku di atas banyak manusia…

Monday, 18 January 2016

Saturday, 16 January 2016

Kisah Isteri kuat berleter

Semasa pulang berkereta dari sekolah aku menghidupkan radio Perak FM. Oleh kerana ceramah agama telah pun bermula jam 6.30 petang aku hanya dapat mendengar separuh sj kisah yg dibawakan oleh ustaz tsb amat menarik. Kisah ini dikaitkan dengan tajuk syukur nikmat huraian drp kitab Tanbihul ghafilin 

Diceritakan tentang kisah seorang suami yang hidupnya tertekan kerana isterinya kuat berleter. Setiap hari isterinya akan beleter tak kira masa. Balik kerja lambat setengah jam, berleter. Bangun tidur lewat, berleter. Rumah berselerak sikit, berleter. Oleh kerana sudah tidak tahan dengan leteran isterinya itu, si suami berjumpa seorang yang  warak dan kepandaiannya mengubat pelbagai penyakit. si suami pun menceritakan tentang perangai isterinya, dan meminta dibantu.  "Kalau begtu, kamu bagi ubat ni kat minuman isterimu akan lena dan mudahlah kamu membuangnya.  Tapi kamu jangan menyesal nanti." "Terima kasihlah tuan". Si suami ni rasa tak tergamak nak buat apa yang disuruh. Tapi bila tiba di rumah saja, siisteri terus berleter. " Oleh kerana tak tertahan dengan leteran si isterinya ni, sisuami ni pun nekad nak buat apa yang disuruh tadi. Waktu maghrib tu, lepas saja selesai sembahyang, si suami ni bancuhlah ubat yang diberikan kepadanya. Bila saja minum air tu, siisteri terus tertidur tak sedarkan diri. Si suami pun angkat siisteri ni tadi dan bawak ke belakang rumah. Di sana ada sebuah perigi buta  Sampai kat perigi buta tu, si suami ni pun terus campak isterinya ke dalamnya

Tuesday, 24 November 2015

Jaga solatmu

Aku nk share skit ni...

Solat ni wajib. Tiang agama. Kalau xde tiang, maka runtuhlah segalanya. Alhamdulillah dikurniakan mak ayah yg sgt pentingkan solat. Namun kena ingat yg iman xdpt diwarisi. Ianya dtg dr diri sendiri. Tp skurang2nya bila mak ayah bg didikan yg bagus, mmg ianya mmpengaruhi diri kita.

Tips yg blh aku bg utk kita utamakan solat ialah. Korang sntiasa ingat mati. Dgn cara tgk jenazah sdara mara. Dr mandi, kapan smpai liang lahad. Korang intai dlm kubur sewaktu jenazah diturunkan. Xde apa2 dibawa, harta pangkat kekayaan ditggalkan. Dan bayangkan bila kita brada disituasi trsebut. Rumah aku depan kubur (arwah ayah lepas pencen jd penggali kubur dan dibantu oleh abg). So aku slalu tgk proses "kebumi" tu. Jenguk kt dalam liang lahad. Gelap. Saat dikambus dgn tanah tu mmg insaf. Sorang2 bai. Lps talkin n bc doa. Kosong. Smua org gerak pulang. Tinggallah kita sorang2 kt situ mghadap " pencipta kita"... stiap hr ada je org meninggal. Plbagai cara kematian dtg. Ada yg mnggal senang je dlm tidur. Ada yg mnggal sbb xcident. Kepala putus dan sbagainya. 

Quran cetakan terbesar


Thursday, 19 November 2015

Kisah yang Menyentuh Hati

. Seorang wanita warga saudi menceritakan kisah suaminya yg mati otak sejak 15 tahun yg lalu..
katanya: “Suamiku asalnya seorang pemuda yg periang, bersemangat, cergas, segak, sasa, berpegangan agama, berakhlak dan berbakti kpd kedua orang tuanya..dia mengahwiniku pd tahun 1390 H dan aku tinggal bersamanya di rumah ayahnya sebagaimana adat kebiasaan keluarga org saudi.. Melihat kebaktiannya kpd kedua ibu bapanya, aku mula rasa takjub dgnnya dan aku bersyukur kpd Allah krn menjodohkanku dgn suami ini..Kami dikurniakan seorng ank perempuan setelah setahun perkahwinan kami berlangsung..kemudian tempat kerjanya berpindah ke daerah timur..Dia berulang alik ke tempat kerjanya selang seminggu..seminggu di sana dan seminggu bersama kami..sehingga ia berlangsung selama tiga tahun, manakala anak perempuan kami sudah berumur 4 tahun..


Tuesday, 28 July 2015

Dimana kuburnya

Kisah ini terjadi di India.
Pada suatu hari, seorang mufti meninggal dunia dan beliau pun disemadikan di tanah perkuburan Islam. Pada hari yang sama, seorang remaja perempuan Kristian telah meninggal dunia dan disimpan di tanah perkuburan Kristian. Disebabkan oleh suatu kes jenayah yang tidak dapat diselesaikan, pihak polis terpaksa menggali semula kubur remaja perempuan Kristian tersebut. Alangkah terkejutnya mereka tatkala mendapati mayat perempuan tersebut tidak ada di situ bahkan di kubur itu tersemadinya jenazah seorang mufti! Mereka semua bingung dan hairan bagaimana jenazah boleh bertukar dengan lain.

Saturday, 20 June 2015

Saat isteri memandikan suami

Saat isteri memandikan Suami
Sungguh tidak menduga bagi seorang isteri diuji oleh Tuhan Pemilik Kehidupan ini. Tiba-tiba dia kehilangan tempat bergantung dan bermanja. Tempat berkongsi gembira dan duka. Suaminya akan jauh buat selama-lamanya. Kini yang ada ada sekujur jenazah suami yg dicintainya. Suaminya kini kaku dan bisu. Masa utk dia bersama suaminya tinggal sedikit saja. Wajah suami akan hilang selamanya
Seorang isteri yg kehibaan nak mandikan jenazah suami dia.. bapak mertua dgn polis forensik x bagi.. dengan sayu dan hiba isteri berkata ini janji kami suami isteri.. jika abang mati dulu kamu (isteri) mandikanlah jenazah abang,.......

Mie Maggi panas untuk ayah

Tersentak hati seorang ayah

Empat tahun yang lalu, kemalangan  telah merenggut orang yang kukasihi, sering aku bertanya-tanya, bagaimana keadaan isteriku sekarang di alam surgawi, baik-baik sajakah? Dia pasti sangat sedih karena sudah meninggalkan sorang suami yang tidak mampu mengurus rumah dan seorang anak yang masih begitu kecil.


Begitulah yang kurasakan, karena selama ini aku merasa bahwa aku telah gagal, tidak boleh memenuhi keperluan jasmani dan rohani anakku, dan gagal untuk menjadi ayah dan ibu untuk anakku.


Sepasang Kasut Mahal

Namaku Zauwiah. Ketika aku menjaga suami di Wad 3 Hospital Segamat. Bersebelahan katil pesakit org Asli Kg Kudung. BP terlalu tinggi, saluran darah pecah. Keadaannya sama dgn suamiku. Isterinya selalu memerhati saya/anak2 mengurus suami. Dia peramah dan banyak yg ditanya sbb bila keluar hospital semua kos tanggungan sendiri. Saya serba salah sbb tahu keadaan mereka. Setin susu 400gm RM49.90 utk sehari. Tube suction RM2.80 sekali guna. Dah petang baru saya nampak kelibatnya. Dia berehat menenangkan hatinya. Dia berjumpa nurse dan beritahu tak kemampuannya. Dia keletihan sbb keseorangan menjaga suaminya walaupun anak menantu ada

Friday, 15 May 2015

Cintaku hingga ke hujung nyawa

Biarpun isteriku bukan lagi muda.
Tapi dialah yg pernah kucinta
Dan aku masih cinta padanya.
Biarpun isteriku telah kehilangan
satu persatu yg ada padanya.
Tapi dialah yg pernah aku rindu
Dan aku masih rindu padanya.
Biarpun isteriku telah tidak berdaya
Tapi dialah yg amat memahamiku
Dan aku syukur masih dpt bersamanya
Biarpun isteriku tidak lg senyum seperti dulu
Tapi dialah yg pernah menghantar dan menanti dipintu dengan lambaian dan senyum
Dan aku tak boleh melupakan semua itu krn masih menginginkan.

Wednesday, 6 May 2015

Resepi ayam masak berlada



Aku bukannya nak berkongsi resepi sebab aku bukannya pandai sangat masak. Tapi bila istri sakit maka aku terpaksa ambil alih khidmat istri yg masak sedap2 untuk kami anak branak. Jadi aku pun buka youtube dan google utk cari resepi yg menarik dan mampu aku lakukan. Alhamdulillah anak2 suka dan beri pujian sedap. 

Bila anak2 menceritakan kpd istri, dia tersenyum walaupun dlm kesakitan selepas pembedahan yg keempat buat dirinya. Aku cuma ingat antara bahan-bahan ialah sebatang serai, seinci halia, 5 biji cili merah segar, 2 ulas bawang putih dan 3 ulas bawang merah yang ku jadikan bahan campuran dikisar halus.

Kutumis semua bahan yang dikisar dengan sedikit minyak. Aku cuba menambah perisa dengan sedikit 

Monday, 30 March 2015

Gaji 30 haribulan

CERITA 30hb 😌😌😌 Suami dapat gaji RM3,000.00 terus buat internet banking bayar bill air Rm30.00, bayar duit rumah Rm700.00 bayar duit kereta Rm700.00 , bil telephone suami dan isteri Rm200.00 , bill elektrik Rm170.00 , ansuran motor Rm150.00 dan yuran tuisyen anak Rm1 50.00 ..serta menukarkan Rm150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan...lalu berbekalkan duit baki Rm750.00 balik kerumah jemput isteri dari tempat kerja..terus di sambut ngan isteri satu soalan " ari ni hari gaji abang kan??..jom pergi beli barang dapur byk dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah mlm ni sebab I tak laratlah nak masak ari ni... bebudak pun esok hari sabtu cutikan? Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri. "..Sampai di rumah disambut pulak dgn anak yg bongsu " Ayah cikgu adik ckp ari isnin cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yg baru." Isteri spontan menyampuk " mintak kat ayah..ayah baru dapat gaji..sambil anak yg sulung pula mencelah .." ayah kakak pun nak duit Rm 30.00 hari isnin untuk beli buku rujukan dah dekat nak peperiksaan ni..Si suami terus mengeluarkan Rm50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong ..

Khushiyaan aur gham sehti hai

 Khushiyaan aur gham sehti hai

–Perempuan–
Khushiyaan aur gham sehti hai
dia menahan kebahagiaan dan kesedihan

Phir bhi yeh chup rehti hai
walau begitu dia tetap diam

Ab tak kisi ne na jaana Zindagi kya kehti hai – 2
hingga kini tidak ada yang tahu apa yang di katakan hidup

Untuk Ibu

Izzatul

Khas buat kaum ibu di dunia...

Ya Allah, Ya tuhan ku... yang maha pengasih, yang maha penyayang...
Aku leka dengan kasihnya... 
kasih-Mu dan kasih dia...
Dan terlupa pengorbanannya...
Dan terlupa pemberiannya...
Dan terlupa akan penatnya...

Ya Allah, sedarkanlah aku,
Bahwa dia lebih penting dalam hidupku...
Dia lebih penting dari dunia...
Lebih penting juga dari kawan dan harta...

Untuk ayah

Izzatul


Untuk mu ayah, khas buat bapa2 di dunia ini...

Ayah, engkaulah kilauan di sebalik bayangan,
Engkaulah perwira disebalik kerisauan,
Engkau jualah yang mendorong kami ke arah kejayaan...

Namun, jarang sekali, anakmu mengucapkan perkataan yang paling ingin kau dengari...
Susah sangat untuk kami fahami isi hati mu, ayah...
Engkau selalu menyembunyikan masalah seorang diri,
Hanya ibu dapat memahami diri mu ayah...
Kami juga ingin memahami mu, ayah...

Engkaulah yang menjadi cahaya buat kami ketika gelap..
Engkau jualah yang menjadi perisai kami di medan perang...
Engkau juga yang menjadi matahari di sebalik hujan...

Tuesday, 22 July 2014

Dost dost na raha with English Translation

Singer: Mukesh
Movie: Sangam
Lyricist: Shailendra
Music: Shankar, Jaikishan


दोस्त दोस्त ना रहा, प्यार प्यार ना रहा
dost dost naa raha, pyar pyar naa raha
Friend is no there, Love is no there
ज़िंदगी हमें तेरा (ऐतबार ना रहा - 2)
zindagee hame teraa (aitbar naa raha - 2)
Life was your believe, your believe no there
or O life, now i have no faith in you.
अमानतें मैं प्यार की,गया था जिसको सौंप कर
amanate mai pyar kee, gaya tha jisako saunp kar
My love leave away has you
वो मेरे दोस्त तुम ही थे, तुम्हीं तो थे
woh mere dost tum hee the, tumhee toh the
who was you friend, also you was
जो ज़िंदगी की राह मे, बने थे मेरे हमसफ़र
jo jindagee kee rah me bane the mere hamsafar
who was made my partner
वो मेरे दोस्त तुम ही थे, तुम्हीं तो थे
woh mere dost tum hee the, tumhee toh the
who was you friend, also you was
सारे भेद खुल गए, राज़दार ना रहा
sare bhed khul gaye, rajdar naa raha
all secretes key out, no any confidential
ज़िंदगी हमें तेरा,(ऐतबार ना रहा-2)
zindagee hame teraa (aitbar naa raha - 2)
Life was your believe, your believe no there
दोस्त दोस्त ना रहा ...
dost dost naa raha.....
Friend is no there, Love is no there
सफ़र के वक़्त में पलक पे, मोतियों को तौलती
safar ke wakt me palak pe motiyo ko taulti
at the time of travel count your lashes like the pearls
वो तुम ना थी तो कौन था, तुम्हीं तो थी
woh tum naa thee toh kaun tha tumhee toh thee
if you nor so who was that
नशे की रात ढल गयी, अब खुमार ना रहा
nashe kee rat dhhal gayee abb khumar naa raha
flowed the intoxication now drunkenness no there
ज़िंदगी हमें तेरा, (ऐतबार ना रहा-2)
zindagee hame teraa (aitbar naa raha - 2)
Life was your believe, your believe no there
दोस्त दोस्त ना रहा ...
dost dost naa raha.....
Friend is no there, Love is
no there

Wednesday, 2 July 2014

Kisah Anak yang berbakti

Telah disebutkan dalam kitab-kitab tafsir bahwasannya dahulu ada seorang salih dari Bani Israil mempunyai seorang anak yang masih kecil. Ia memiliki seekor sapi yang akan ia wariskan pada anaknya. Suatu hari ia membawa sapinya tersebut ke suatu semak-semak dan berkata: “Ya Allah, sesungguhnya aku menitipkan sapi ini untuk anakku ketika ia nanti telah dewasa". Lalu matilah laki-laki salih ini, dan jadilah sapi itu tetap tinggal di semak-semak tersebut hingga menjadi besar dan sapi itu akan lari bila melihat orang / manusia. Ketika anak tersebut dewasa dan ia adalah seorang anak yang sangat berbakti kepada ibunya. Dia membagi malamnya menjadi tiga bagian: sepertiga untuk salat, sepertiga untuk tidur dan sepertiga duduk di dekat ibunya.

Wednesday, 25 June 2014

Surat Terbuka buat seorang Isteri

Oleh: Ust. Abu Ammar al-Ghoyami



Buat isteriku yang kucinta, semoga engkau berbahagia..

Aku tidak tahu dari mana harus memulai menuliskan beberapa rumpun kalimat buatmu, wahai isteriku. Aku juga tidak tahu apakah kepolosanku dan ketulusanku ini akan mendapat sambutanmu. Tapi aku tiada pedulikan itu. Yang pasti, aku hanya ingin engkau tahu bahwa aku adalah suamimu.

Thursday, 29 May 2014

7 kampung di Padang jadi kubur besar

Pada 13 Oktber 2009  Pihak berkuasa Indonesia  mengisytiharkan tujuh buah kampung yang musnah dalam kejadian tanah runtuhtersebut, sebagai sebuah tanah perkuburan besar, selepas mereka menghentikan operasi mencari lebih 200 penduduk yang dipercayai tertimbus.

Saturday, 22 February 2014

Kisah pemuda yang wara'

Rabi’ bin Khaitsam adalah seorang pemuda yang terkenal ahli ibadah dan tidak mau mendekati tempat maksiat sedikit pun. Jika berjalan pandangannya teduh tertunduk. Meskipun masih muda, kesungguhan Rabi’ dalam beribadah telah diakui oleh banyak ulama dan ditulis dalam banyak kitab. Imam Abdurrahman bin Ajlan meriwayatkan bahwa Rabi’ bin Khaitsam pernah shalat tahajjud dengan membaca surat Al Jatsiyah. Ketika sampai pada ayat keduapuluh satu, ia menangis. Ayat itu artinya, “Apakah orang-orang yang membuat kejahatan (dosa) itu menyangka bahwa Kami akan menjadikan mereka sama dengan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh, yaitu sama antara kehidupan dan kematian mereka. Amat buruklah apa yang mereka sangka itu!”