Followers

Tuesday 6 August 2013

Jatuhnya empayar Islam

Evolusi Turki pada awal 1900-an adalah salah satu perubahan yang paling membingungkan budaya dan sosial dalam sejarah Islam. Dalam beberapa tahun yang singkat, Empayar Uthmaniyyah dijatuhkan dari dalam, dilucutkan sejarah Islam, dan diturunkan ke dalam sebuah negara sekular baru yang dikenali sebagai Turki. Akibat daripada perubahan ini masih dirasai hari ini di seluruh dunia Islam, dan terutamanya di Turki sangat polarisasi dan ideologi bersegmen

Apakah yang menyebabkan perubahan ini monumental dalam kerajaan Turki dan masyarakat? Di tengah-tengah itu semua adalah Mustafa Kemal, yang lebih dikenali sebagai Atatürk. Melalui kepimpinan beliau dalam tahun 1920-an dan 1930-an, Turki sekular moden telah dilahirkan, dan Islam telah mengambil tempat duduk belakang dalam masyarakat Turki.


Kebangkitan Atatürk


Keputusan Empayar Uthmaniyyah untuk memasuki Perang Dunia Pertama pada tahun 1914 ternyata menjadi satu kesilapan dahsyat. Empayar telah dijalankan oleh diktator yang diketuai oleh "Tiga Pashas" yang secara unilateral memasuki peperangan di sebelah Jerman, menentang British, Perancis, dan Rusia. Empayar Uthmaniyyah menyerang dari selatan oleh British, dari Timur oleh Rusia, dan oleh orang-orang Yunani di Barat. By 1918 apabila perang berakhir, empayar ini telah dibahagikan dan diduduki oleh sekutu menang, meninggalkan hanya pusat Anatolian tanah tinggi di bawah kawalan Turki asli.Mustafa Kemal pada tahun 1918Mustafa Kemal pada tahun 1918Ia adalah di tengah-tengah Anatolia mana Mustafa Kemal akan bangkit untuk menjadi seorang wira negara untuk Turki. Sebagai pegawai tentera Uthmaniyyah, ia dipaparkan kepimpinan yang besar dalam peperangan, terutama di Gallipoli, di mana Uthmaniyyah berjaya kembali pencerobohan British bertujuan modal, Istanbul. Selepas perang, bagaimanapun, Kemal membuat apa yang jelas keutamaan beliau adalah. Matlamat utama beliau adalah penubuhan nasionalisme Turki sebagai kuasa penyatu rakyat Turki. Berbeza dengan pelbagai etnik dan pelbagai Empayar Uthmaniyyah, Kemal bertujuan untuk mewujudkan satu keadaan monolitik berdasarkan identiti Turki.


Mustafa Kemal

Dalam erti kata Mustafa Kemal sendiri, dia menerangkan kepentingan identiti Turki dan Islam tidak penting kerana dia melihat ia:

    
"Malah, sebelum menerima agama orang-orang Arab [Islam], orang Turki adalah sebuah negara yang besar. Selepas menerima agama orang-orang Arab, agama ini, tidak memberi kesan untuk menggabungkan orang-orang Arab, Parsi dan Mesir dengan Turki untuk membentuk sebuah negara. (Agama ini) sebaliknya, longgar pertalian kebangsaan negara Turki, mendapat keseronokan kebangsaan kebas. Ini adalah sangat semulajadi. Kerana tujuan agama yang diasaskan oleh Muhammad, ke atas semua negara, adalah untuk menarik kepada termasuk politik negara Arab. "


   Mustafa Kemal laknatullah


Mustafa Kemal condong [dan terus terang saya katakan, dgn nyata tidak betul] pemandangan sejarah Islam membantu menolak agenda nasionalis beliau. Menggunakan identiti Turki sebagai titik rali, beliau berjaya menyatukan bekas pegawai Uthmaniyyah di bawah arahan beliau dalam Perang Kemerdekaan Turki pada awal 1920-an dan mengusir pasukan pendudukan orang Yunani, British, dan Perancis, yang telah menceroboh ke atas tanah Turki selepas Perang Dunia I . By 1922, Kemal berjaya sepenuhnya membebaskan Turki pendudukan asing dan menggunakan peluang untuk menubuhkan Republik moden Turki, yang diketuai oleh Majlis Kebangsaan Grand, yang GNA, di Ankara. Di kepala kerajaan Turki baru adalah presiden, yang dipilih oleh GNA itu. Pilihan semula jadi adalah Mustafa Kemal, wira Perang Kemerdekaan, yang kini mengambil gelaran "Atatürk", yang bermaksud "Bapa Turki".Penghapusan Kesultanan Ottoman dan Khalifah

Pada mulanya, kerajaan Turki yang baru seolah-olah mewarisi peranan kerajaan Uthmaniyyah sebagai penegak Islam. Satu perlembagaan baru yang dirangka oleh GNA mengisytiharkan bahawa Islam adalah agama rasmi negara Turki dan semua undang-undang yang telah disemak oleh panel pakar-pakar undang-undang Islam, untuk memastikan mereka tidak bercanggah dengan Syariah.Sistem baru ini kerajaan tidak boleh bekerja, bagaimanapun, selagi ada terus menjadi kerajaan saingan di Istanbul, yang diketuai oleh sultan Uthmaniyyah. The Ankara dan Istanbul kerajaan kedua-duanya mendakwa kedaulatan ke atas Turki, dan mempunyai matlamat terus-terang bercanggah. Atatürk dihapuskan masalah ini pada 1 November 1922, apabila dia menghapuskan kesultanan Ottoman, yang telah wujud sejak 1299, dan secara rasmi dipindahkan kuasanya untuk GNA itu. Dia tidak segera menghapuskan khalifah, namun. Walaupun kesultanan itu tiada lagi, beliau membenarkan khalifah Uthmaniyyah terus wujud, walaupun dengan tidak ada kuasa rasmi, hanya sebagai tokoh simbolik.

Abdul hamid II, Khalifah terakhir yang memegang jawatan di 1922-1924.

 Mengetahui bahawa langkah ini akan menjadi sangat popular di kalangan orang-orang Turki, Atatürk wajar ia dengan mendakwa beliau hanya akan kembali kepada bentuk Islam tradisional kerajaan. Dari 900-an ke 1500-an, Abbasiyah khalifah kebanyakannya figureheads, dengan kuasa sebenar berada di tangan wazir atau panglima perang. Atatürk contoh ini digunakan untuk mewajarkan ciptaannya daripada khalifah tidak berkuasa.Khalifa telah wujud sejak zaman selepas kematian Nabi Muhammad ﷺ, apabila Abu Bakar dipilih sebagai pemimpin pertama di dunia Islam. Bagi umat Islam di luar Turki, tindakan Atatürk dengan jelas meletakkan jawatan khalifah itu sendiri dalam bahaya. Di India terutamanya, umat Islam meluahkan rasa marah pada tindakan Atatürk dan menganjurkan Pergerakan Khilafah, yang berusaha untuk melindungi kedudukan khalifa dari bahaya, sama ada oleh penceroboh asing atau kerajaan Turki sendiri.Untuk Atatürk, ungkapan sokongan bagi khalifah dari umat Islam di luar Turki dilihat sebagai campur tangan dalam urusan dalaman kerajaan Turki. Memetik ini sepatutnya campur tangan antarabangsa, pada 3 Mac 1924, Atatürk dan Dewan Negara Grand dimansuhkan khalifah itu sendiri dan menghantar semua anggota yang tinggal dalam keluarga Uthmaniyyah ke dalam buangan.

Serangan ke atas Islam

Dengan khalifah daripada cara itu, kerajaan Turki mempunyai lebih kebebasan untuk melaksanakan polisi-polisi yang menyerang institusi Islam. Di bawah nama "pembersihan Islam campur tangan politik," sistem pendidikan telah benar-benar pulih. Pendidikan Islam telah diharamkan di memihak kepada sekular, sekolah-sekolah bukan dogmatik. Aspek-aspek lain infrastruktur agama juga telah dirobohkan. The Syariah Majlis untuk meluluskan undang-undang yang GNA telah ditubuhkan hanya dua tahun lebih awal telah dimansuhkan. Khazanah agama telah dirampas dan diletakkan di bawah kawalan kerajaan. Lodge Sufi telah tegas ditutup. Semua hakim-hakim undang-undang Islam di negara ini dengan segera dipecat, kerana semua Mahkamah Syariah ditutup.

Serangan Atatürk pada Islam tidak terhad kepada kerajaan, namun. Kehidupan seharian untuk Turki juga telah ditentukan oleh idea-idea sekular Atatürk ini:

Bentuk tradisional Islam tengkolok seperti serban dan kopiah diharamkan memihak topi gaya Barat.
     The Hijaab untuk wanita diejek sebagai "objek tidak masuk akal" dan diharamkan di bangunan awam.
     Kalendar secara rasmi berubah, dari kalendar Islam tradisional, berdasarkan hijrah - penerbangan Nabi Muhammad 's ke Madinah - kepada kalendar Gregorian, berdasarkan kelahiran Nabi Isa.
     Pada tahun 1932, azan - panggilan Muslim untuk berdoa - telah diharamkan dalam bahasa Arab. Sebaliknya, ia telah ditulis semula dengan menggunakan perkataan Turki dan dipaksa ke atas beribu-ribu di negara ini masjid.
     Jumaat telah tidak lagi dianggap sebagai sebahagian daripada hujung minggu. Sebaliknya, Turki telah dipaksa untuk mengikuti norma Eropah hari Sabtu dan Ahad sebagai hari cuti dari kerja.

Selepas semua perubahan ini, GNA berputus asa CHARADE pada tahun 1928 dan dihapuskan fasal dalam perlembagaan yang menyatakan Islam sebagai agama rasmi negara. Islam telah digantikan dengan ideologi-ideologi sekular Atatürk itu.
 
Pembaharuan bahasa
 




Atatürk tahu reformasi sekular akan menjadi sia-sia jika orang-orang Turki boleh berjaya bersatu untuk menentang mereka. Bahaya terbesar kepada perintah baru ini adalah sejarah Turki, yang sejak 900-an itu telah berkait rapat dengan Islam. Dalam usaha untuk menjauhkan generasi baru Turki dari mereka yang lalu, Atatürk terpaksa membuat masa lalu tidak boleh dibaca kepada mereka.Atatürk memperkenalkan skrip Latin yang baru pada tahun 1928.Atatürk memperkenalkan skrip Latin yang baru pada tahun 1928.Dengan alasan untuk meningkatkan celik huruf di kalangan orang Turki (yang sememangnya sangat rendah dalam tahun 1920-an), Atatürk menyokong penggantian huruf Arab dengan huruf Latin. Sama seperti Parsi, Turki telah ditulis dalam huruf Arab selama beratus-ratus tahun selepas penukaran Turki Islam pada 900-an itu. Kerana Turki telah ditulis dalam skrip Arab, Turki boleh membaca Al-Quran, dan teks Islam yang lain dengan agak mudah, menghubungkan mereka kepada identiti Islam - yang Atatürk melihat sebagai satu ancaman.Selain pengenalan huruf Latin, Atatürk mencipta komisen dikenakan dengan penggantian Bahasa Arab dan Parsi kata pinjaman dalam bahasa Turki. Selaras dengan agenda nasionalis beliau, Atatürk mahu bahasa yang adalah semata-mata Turki, yang bermakna lama perkataan Turki, yang telah menjadi usang pada zaman Uthmaniyyah, datang semula ke dalam penggunaan dan bukannya perkataan Arab. Sebagai contoh, Perang Kemerdekaan Turki, yang sebelum ini dikenali sebagai Istiklal Harbi, yang kini dikenali sebagai Kurtuluş Savaşı, kerana "Istiklal" dan "harb" adalah kata pinjaman Arab di Turki.Dari perspektif Atatürk itu, reformasi bahasa adalah liar berjaya. Dalam beberapa dekad, Uthmaniyyah Turki tua adalah berkesan pupus. Generasi baru Turki telah benar-benar terputus dari generasi tua, dengan siapa perbualan mudah adalah sukar. Dengan orang-orang Turki yang buta huruf untuk mereka yang lalu, kerajaan Turki dapat memberi mereka makan versi sejarah yang mereka dianggap boleh diterima, salah satu yang menggalakkan idea-idea kebangsaan Turki Atatürk sendiri.Turki sekularSemua pembaharuan ini bekerja bersama-sama dengan berkesan menghapuskan Islam dari kehidupan Turki setiap hari. Walaupun selepas usaha terbaik Turki agama yang berfikiran (seperti Said Nursi) untuk memelihara warisan mereka, bahasa, dan agama, tekanan kerajaan untuk menerima pakai idea-idea sekular adalah terlalu banyak. Selama lebih 80 tahun, kerajaan Turki kekal keras sekular. Percubaan untuk membawa kembali nilai-nilai Islam ke dalam kerajaan telah bertemu dengan tentangan oleh tentera, yang melihat dirinya sebagai pelindung sekularisme Atatürk itu.Pada tahun 1950, Adnan Menderes telah dipilih secara demokrasi Perdana Menteri Turki pada satu platform membawa kembali azan bahasa Arab. Walaupun dia berjaya, dia telah ditumbangkan melalui satu rampasan kuasa tentera pada tahun 1960 dan dilaksanakan selepas perbicaraan terburu-buru. Baru-baru ini, pada tahun 1996, Necmettin Erbakan telah dilantik Perdana Menteri, manakala amat terbuka mengisytiharkan dirinya seorang "Islam". Sekali lagi, tentera melangkah masuk, dan menggulingkan beliau daripada kuasa selepas hanya satu tahun di pejabat.Hubungan moden Turki dengan Islam dan sejarahnya yang tersendiri yang rumit. Sebahagian daripada masyarakat menyokong kuat ideologi Atatürk dan percaya Islam tidak sepatutnya mempunyai peranan dalam kehidupan awam. Masyarakat lain membayangkan kembali kepada masyarakat yang lebih berorientasikan Islam dan kerajaan, dan lebih dekat hubungan dengan negara lain di dunia Islam. Yang paling merisaukan, bagaimanapun, adalah bahawa konflik ideologi antara kedua-dua belah pihak lawan tidak menunjukkan tanda-tanda reda bila-bila masa tidak lama lagi.


Bibliography:
Hiro, Dilip. Inside Central Asia: A Political and Cultural History of Uzbekistan, Turkmenistan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkey, and Iran. 9. New York: Overlook Duckworth, 2011. Print.
Ochsenwald, William, and Sydney Fisher. The Middle East: A History. 6th. New York: McGraw-Hill, 2003.
  

No comments:

Post a Comment