Followers

Tuesday 24 November 2015

Jaga solatmu

Aku nk share skit ni...

Solat ni wajib. Tiang agama. Kalau xde tiang, maka runtuhlah segalanya. Alhamdulillah dikurniakan mak ayah yg sgt pentingkan solat. Namun kena ingat yg iman xdpt diwarisi. Ianya dtg dr diri sendiri. Tp skurang2nya bila mak ayah bg didikan yg bagus, mmg ianya mmpengaruhi diri kita.

Tips yg blh aku bg utk kita utamakan solat ialah. Korang sntiasa ingat mati. Dgn cara tgk jenazah sdara mara. Dr mandi, kapan smpai liang lahad. Korang intai dlm kubur sewaktu jenazah diturunkan. Xde apa2 dibawa, harta pangkat kekayaan ditggalkan. Dan bayangkan bila kita brada disituasi trsebut. Rumah aku depan kubur (arwah ayah lepas pencen jd penggali kubur dan dibantu oleh abg). So aku slalu tgk proses "kebumi" tu. Jenguk kt dalam liang lahad. Gelap. Saat dikambus dgn tanah tu mmg insaf. Sorang2 bai. Lps talkin n bc doa. Kosong. Smua org gerak pulang. Tinggallah kita sorang2 kt situ mghadap " pencipta kita"... stiap hr ada je org meninggal. Plbagai cara kematian dtg. Ada yg mnggal senang je dlm tidur. Ada yg mnggal sbb xcident. Kepala putus dan sbagainya. 

Keinsafan aku dtg bilamana aku tgk sendiri proses kebumi ayah. Lain ooo feel tgk sdara mara mnggal ngn "ayah" sendiri yg mnggal ni. Aku dpt tahu ayah xde masa tgh keja. Ambek flight terus sampai kampong. Alhamdulillah Allah bg ksempatan utk sempat jumpa ayah. Semua org tggu2 aku masa tu. Aku terus ke bilik tgk ayah dan mtk izin ngn ustaz n abg2 nk mandikan ayah dr kepala smpai pusat. Mula2 aku bg salam... "Assalamualaikum ayah... Adik mtk maaf sbb lrwat smpai.. Flight delay.... Ayah duk elok2 ya.. Adik nk mandikan ayah ni.... Lps tu aku start ngn jirus air elok2... Sabunkan ayah.. Ayah senyum je.. Mcm tido... Lps habis tu aku tgk proses kapan smpai la dikebumikan. ALLAH sebak plak tringat kt ayah... Dh 2 thun berlalu. Lillahi rindu sgt :'(

Mak aku slalu ckp dr kecik. "smaye la aya. kalau xsmaye, malaikat mari bowok rantai besi jumpa kita dgn muka bengis. Ceng ceng ceng bunyi rantai besi tu. Bunyi dh gerun. Belum bedal singgah kt badan lg tu" .(bila mak pesan gitu mmg bulat mata aku takut. Mak cakap lg kalau smpai 40 hari xsolat, kita akan terbiasa rilex je n xrs brsalah lgsung kalau tggal solat lps tu. Sbb? Hati dh hitam... 

Ayah plak slalu pesan yg solat ni WAJIB. Sbelum aku merantau kerja tmpat org, ayah kata ayah xdapat jaga aku sebab aku kerja jauh. Tp "solat" yg dpt jaga aku xkira kt mana aku pegi. Allah ada dia kata. 

Ayh cakap lg sbelum bt keja kita, kita kena buat "kerja bos besar" kita dlu. betapa Allah nk suruh kita solat ni smpaikan xde alasan utk xsolat kecuali mati. Korang tgk, puasa kan.. Kalau muntah, ibu mengandung yg alahan atau sakit2 yg munasabah la, Allah bg excuse blh xpuasa tp kena ganti. Tp solat ni mcm mn pn kena buat. kalau xsihat mcm xdpt brdiri, kena solat duduk. Xdpt duduk, blh solat baring.. Xdpt baring, blh solat kelipkan mata. Punyalah apa2 alasan cane pn solat ni mmg xleh tggal. So kita kena buat.

Tapi kita? Penat blk keja tido xhengat terus xsolat kan? P hypermarket terus xsolat. Sbb syok shopping katanya. Hmmmmm aku la tu. Trlalu ambek mudah bab solat. Banyak benda nk kena blajar psl agama ni.

Ayah prnah ckp jgk. "Org solat pn masuk neraka juga mek oii. Inikan pulak xsolat...". Aku trkejut bila ayah ckp gitu. Rupanya maksud ayah kategori solat yg xsempurna la. Mcm solat lewat waktu, ambek wudhuk xsmpurna, solat xkhusyuk duk fkir hal krja cintan smua. Mana Allah nk terima solat tu. Nk mghadap Dia , kita kena tggal smua hal DUNIA.

Aku skrg tgh usaha nk perfectkan solat. Aurat pn xterjaga lg. Tgh berusaha. Jom kita sama2 buat dan ubah. Dunia dh sakit skrg. Mcm2 perkara dh Allah bg "hint".. Tanda2 kiamat pn dh banyak kuar kan. Skrg ni zaman "fitnah" dan "kerosakan". Dimana jalan ke neraka lebih lurus brbanding ke syurga. Kita kena lawan. Tetapkan iman..!! Allah Allah.. Takut plak Allah... :'(

Moga kita trgolong dlm golongan org yg diredhai Allah.. Amin......

Ikhlas dari hati,
Cikgu Suraya,
Terengganu.

No comments:

Post a Comment