Followers

Wednesday 6 July 2011

Kisah Nabi Nuh (1)

Kisah Nabi Nuh.

Nabi Nuh Berdakwah selama 950 tahun.. Namun Anak serta isterinya Mati Dalam Keadaan Kafir. Siang dan malam Nabi Nuh Menyeru Kepada Umatnya Supaya Beriman Kepada Allah, Namun Hnya sedikit je yg Beriman Pada Allah. Hanya Golongan2 Hamba dan Golongan Yg ditindas sahaja mengikuti Nabi Nuh A.s. Di sebabkan Terlalu Lama Nabi Nuh Berdakwah maka Kaumnya Mula Bosan mendengarkan Dakwah dari Nabi Nuh, Jadi setiap Kali Nabi Nuh Datang, Mereka akan mnutup telinga, mengangkat kain sehingga menampakkan Aurat.


1 Hari Nabi Nuh Berdoa Kepada Allah. "Ya Allah Kau Musnahkanlah Kaumku yg Degil dan xmahu Menerima Dakwahku."

Allah SWT Menyuruh Nabi Nuh Membina Tembikar yg sangat2 Besar Dan Cantik. Maka Berusahalah Nabi Nuh Mengambil Masa Bertahun2 Utk menyiapkan Tembikar yg Besar Dan Cantik.

Setelah Siap Tembikar 2 maka Allah Menyuruh Nabi Nuh Memecahkan Tembikar 2.. Nabi Nuh Pelik Dan Hairan, Mengapa Aku Perlu pecahkan Tembikar yg aku buat dengan tangnku sendiri?? Bertahun2 aku mengambil masa utk siapkan Tembikar ni.. Lalu Nabi Nuh Bertanya Kepada Allah. "Ya Allah Kenapa Kamu Menyuruhku Memecahkan Tembikar Ni?? Susah Payah Aku siapkan Tembikar ni tapi bila siap je Terus Kamu Perintahkan Aku Pecahkan Tembikar Ni.."

"Wahai Nuh, Begitulah juga dengan Makhluk KU Manusia.. Aku Menciptakan Mereka Dengan TanganKU Sendiri Lalu Mengapa Kau Berdoa Meminta agar Aku Menghancurkan Mereka?? Bersabarlah dalam Melakukan Dakwah.. Teruskan Dakwahmu"

Tersedarlah Nabi Nuh Akan Kesilapannya.. Maka Nabi Nuh Meneruskan Dakwahnya Sehingga Beberapa Masa. Kemudian Apabila Kaumnya telah Melampaui Batas Maka Allah Memerintahkan Nabi Nuh A.s Membina 1 Bahtera Yg Amat2 Besar dan Bhtera itu Mestilah di Bina Di Atas Gunung.

Maka Bermulalah Nabi Nuh Membina Bahtera nya. Dari Hari Ke Hari, Dari Tahun Berganti Tahun maka siaplah Bahtera Nabi Nuh. Semua Org Mengatakan Nabi Nuh Gila Membina Kapal yg Besar Di Atas Gunung Namun Nabi Musa Tetap Bersabar.

Apabila Siap Bahtera Nabi Nuh Maka Ramai Orang2 Kafir yg Dengki datang dan Berak Di Bahtera Nabi Nuh Sehinggakan Penuh Bahtera 2 dengan Tahi. Kemudian Allah Ingin Menunjukkan KekuasanNya untuk Memuliakan Yg Mulia Dan Menghinakan Yg Hina.

Ditakdirkan Orang Yg terakhir Berak Di Bahtera Nabi Nuh Telah Jatuh Kedlam Taik2 2.. Bila orang 2 Bangun dia Melihat badannya putih Melepak dan Penyakit Sopaknya Sembuh Serta Merta. Maka Dia Pun Berlari2 Kembali Ke Kampungnya sambil Menjerit " Aku Telah Pulih!! Aku Telah Pulih!! Aku Terjatuh Dalam Longgokan Tahi Di Bahtera Nabi Nuh dan Aku dapati Penyakit Sopak ku Pulih Serta Merta!!!"

Maka Seluruh Penduduk di situ terjun Kedalam Longgokan Tahi Di Bahtera Nabi Nuh, Mereka Berlumba2 Menyapukan Tahi Kepda Anggota Badan Mereka Sehinggakan Kapal Nabi Nuh Bersih sebersih2nya!! Malah Lebih Bersih Dari Sebelumnya.. Habis Semua Tahi Yg Mereka Berak Tadi disapukan Keanggota Badan mereka.. Itulah Tanda Kekuasaan Allah..  

Tiba Pada Hari yg Di Janjikan, Maka Hujan Turun xberhenti2, Air Mula naik sedikit Demi sedikit, Sungai2 Mula Melimpah, Rumah2 Mula Di tenggelami Air.. Ramai manusia Meminta diselamatkan, ramai yg menjerit2 meminta pertolongan. Ada yg lari ke bukit yg Tinggi Namun ia tetap tenggelam.. Ada yg cuba untuk Berenang tetapi ia tetap juga Lemas, Ketika Ini Tersedarlah Mereka Bahawa Azab yg Di Janjikan Telah Pun Tiba.. Nabi Nuh Cuba Untuk Mengajak Isteri dan anak2 nya Naik Ke Bahter Namun Mereka X terima.. Dan Akhirnya Mereka Semua Mati Lemas. Allah Menyelamatkan Binatang2 dan Mereka yg Beriman Sahaja.

Selepas 40 Hari 40 Malam Maka air Mula Surut.. Yg Terselamat hanyalah mereka yg berada di Dalam Bahtera Nabi Nuh dan Seorang Pemuda yg Menyokong Nabi Nuh.

Pemuda ni Tidak Beriman Tetapi dia menyokong Dakwah Nabi Nuh. Ketika Banjir Besar Berlaku Dia Sedang tidur, Allah memelihara Rumahnya dan Memelihara Dirinya. Allah Menidurkannya selama 40 hari 40 Malam. Ketika ia Bangun Dari Tidur dia membuka Pintu Rumahnya dan Dia Dapati semuanya Telah Hancur. Pemuda Ini Pergi Mencari Nabi Nuh dan Akhirnya Beriman Kepada Allah..

4 comments:

  1. tolong relpy kat muhamsyarebhamzah@gmail.com

    ReplyDelete
  2. kenapa yg pasal berak tu sy x prnh dgr???

    ReplyDelete
  3. baca kitab2 kisah nabi black red.mmg ada.sbb x prnah dngr.ari ni awk dah dngr dah

    ReplyDelete