Followers

Saturday 20 June 2015

Sepasang Kasut Mahal

Namaku Zauwiah. Ketika aku menjaga suami di Wad 3 Hospital Segamat. Bersebelahan katil pesakit org Asli Kg Kudung. BP terlalu tinggi, saluran darah pecah. Keadaannya sama dgn suamiku. Isterinya selalu memerhati saya/anak2 mengurus suami. Dia peramah dan banyak yg ditanya sbb bila keluar hospital semua kos tanggungan sendiri. Saya serba salah sbb tahu keadaan mereka. Setin susu 400gm RM49.90 utk sehari. Tube suction RM2.80 sekali guna. Dah petang baru saya nampak kelibatnya. Dia berehat menenangkan hatinya. Dia berjumpa nurse dan beritahu tak kemampuannya. Dia keletihan sbb keseorangan menjaga suaminya walaupun anak menantu ada
dtg tapi buat tak tahu je. Kami sama2 menangis lebih2 lagi bila tahu aku boleh balik. Sempat juga menghulur tanda rasa simpati. Hari esok aku akan singgah di hospital utk menjenguknya. Entah masih ada lagi atau tidak.

Dulu-dulu aku tak tahu sgt dgn kesusahan org lain sb saya dilahirkan dlm keluarga agak berada.

Apa yg saya nak pasti dapat sesuai dgn kemampuan keluarga saya. Parent pula sentiasa sediakan kemudahan dan keperluan utk saya. Bila telah bekerja dan bergaul dgn semua lapisan masyarakat baru saya tahu tk semua org senang cam saya.

Saya sedar di luar sana ramai yg susah. Tiap kali mata saya melihat sesuatu yg cantik dan mahal dan saya mampu memilikinya. Hati saya terdetik bahawa ada insan lain yg perlu segenggam beras utk alas perut, sedangkan saya membazir utk miliki sepasang kasut bernilai RM300 ke atas. Lalu saya alihkan niat saya dari membeli kasut tersebut. Separuh harga kasut saya sedekahkan utk mereka yg memerlukan.
Dan saya berbelanja ala kadar sahaja. Kerana adanya mereka yg lebih butuhkan segenggam beras.


Alhamdullilah saya bkn lagi seorang pemboros.

No comments:

Post a Comment