Followers

Monday 27 June 2011

Kenapa dengan Wahabi?

Haniff Ibn Abu Talib
Ahmad Taufik,kebiasaannya orang Arab akan menamakan di belakang namanya dengan nama moyangnya contohnya Habib Umar di Yaman,nama sebenarnya Habib Umar bin Muhammad bin Salim bin Hafiz,tetapi beliau digelar sebagai Habib Umar bin HAFIZ sebab... memang adat org Arab menamakan moyangnya di belakang namanya,sebagaimana Syed hamid Albar,Albar tu moyangnya,Syed Sirajuddin Jamalullail,Jamalullail tu moyangnya yang berketurunan Rasulullah saw.Jadi,memang bangsa Arab sentiasa menisbahkan nama moyangnya dalam apa jua perkara.Contohnya Muhammad ibn Abdul Wahhab.Dia mengambil nama ayahnya,kerana memang adat bangsa arab sampai sekarang.Lihat seterusnya..




#
Ahmad Taufik sy sumpah x paham maksud huruf ya tu....
16 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Napoleon Hill apekah faedah kita semua bergaduh..agama islam xajar kita bergaduh sesama islam..
ape pon dugaan yang mendatang kita perlu bersatu tegoh di bawah
agama islam....
16 jam yang lalu · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
#
Al Ghorib Al Ghorib huruf ya itu adalah ya nisbah....iaitu nisbah kpd nasab keturunan,tempat dan lain2,... mudah cakapnya,......spt al maliki,,nisbah kpd apa,al yamani,al kedahi,...al fatoni,assyafie,,.......macam anta , asal mana maka d bangsakan kpd tempat asal anta ,,,begitulah seterusnya,.....
16 jam yang lalu · SukaTidak suka · 2 orangSedang Memuatkan...
#
Mencari Halawah go go golongan tajdid!!!
16 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Napoleon Hill islam hanye satu xda gologan-gologan dan kumpulan-kumpulan,,,group-group dan sebagainye..
islam agama yang indah...
16 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Napoleon Hill aku sayang saudara islam knp kita nak berpuak-puak??
aku syang agama islam...
16 jam yang lalu · SukaTidak suka · SeorangAhmad Taufik sukakan ini.
#
Al Ghorib Al Ghorib sayang tak lazim cinta,....
15 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Haniff Ibn Abu Talib WAHHABI : NYANYI LAGU NEGARAKU TAK BIDAAH
WAHHABI: BACAAN QASIDAH PUJI NABI BIDAAH
WAHHABI:TENGOK KELIWON MALAM JUMAAT TAK BIDAAH
WAHHABI:BACA YAASIN MALAM JUMAAT BIDAAH..
15 jam yang lalu · SukaTidak suka · 2 orangSedang Memuatkan...
#
Jamil Jamil Ghapor Khan Ya Rasulullah, apabila dakwah tidak mengikut jalan yang engkau tunjuki beginilah jadinya sepatutnya semakin berkasih sayang tapi semakin salah menyalah, berkelahi, berpecah belah seolah-oleh kembali zaman sebelum kedatangan Islam, diwaktu Rasulullah berdakwah dulu bukan tak ada golongan yang bertentangan dgn Rasulullah tapi Baginda telah tunjuk bagaimana berhadapan dengan golongan in.i
15 jam yang lalu · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
#
Mohd Azmi abis tu xkan nak biar kite ikut wahhabi kot?bkn gaduh tp soal akidah ni penting kan?
15 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Haniff Ibn Abu Talib Perangi Wahhabi kerana ia membawa SOAL AQIDAH!!!!
15 jam yang lalu · SukaTidak suka · 2 orangSedang Memuatkan...
#
Jamil Jamil Ghapor Khan Islam itu tinggi, janganlah kita jatuhkan, Islam itu penuh kebaikan, jangan kita burukkan, Nasihat-menasihatlah dengan cara yang diredhai Allah, Marilah kita mendahulukan Allah dalam apa jua yang kita lakukan.
15 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Haniff Ibn Abu Talib Tetapi kalau membawa SOAL AQIDAH,Rasulullah saw TETAP BERTEGAS dalam menolaknya..
15 jam yang lalu · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
#
Mohd Azmi dah tu samekan ALLAH ngan makhluk tu mcm mane?org ni la yg merendah2kan ISLaM..
15 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Jamil Jamil Ghapor Khan Allah telah menciptakan makhluknya, makan rezeki Allah tapi sebahagian makhluknya menderhakai Allah tapi Allah mengatakan Dia tidak terus menghukum manusia yang sebegitu, tidakkah kita cuba sedaya upaya kita untuk belajar atas apa yang telah Allah tunjukkan, itulah jalan yang dibawa Baginda s.a.w.
15 jam yang lalu · SukaTidak suka · 2 orangSedang Memuatkan...
#
Napoleon Hill apebila mereka membahas kebanyakan mereka,akan bertelagah sesama sendiri dan benci membenci sesama islam tegok la sekarang ni hina menghina.konon nye nak tunjuk hebat......hihihihihihi
15 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Haniff Ibn Abu Talib Yang membangkitkan pertelagahan itu adalah Wahhabi sendiri.
15 jam yang lalu · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
#
Mohammad Taufiq Mazlan ahmad taufik...yg bg nma wahhabi tu selepas abd wahhab meninggal...dan yg menggelar pengikut muhammad abdulwahhab sebgai wahhabi adalah anak abdul wahhab sendiri iaitu sulaiman abdul wahhab yg merupakan abg kepada muhammad abdul wahhab...tujuannya supaya org bukan Islam x keliru ajaran nabi muhammad dgn ajaran muhammad abdul wahhab
15 jam yang lalu · SukaTidak suka · 3 orangSedang Memuatkan...
#
Jamil Jamil Ghapor Khan
Siapa kata Akidah tak penting, kalau ada mereka yang tidak mengikut apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w sewajarnya kita menegur tapi apakah dalam menegur Rasulullah tak tunjukkan cara, adakah Rasulullah yang begitu agung akhlaknya sebagai...man Allah sendiri menyebutnya tak tunjukkan contoh. Memang kita kena bertegas terutamanya kepada mereka yang berbohong tentang Allah tapi janganlah dalam masa kita ingin mempertahankan Allah tapi kita lupa cara-cara yang Allah suruh yang telah diajar oleh Rasulullah s.a.wLihat seterusnya..
15 jam yang lalu · SukaTidak suka · 4 orang4 orang sukakan ini.
#
Jamil Jamil Ghapor Khan
Allah Maha Hebat, Maha Kuat tiada siapa yang boleh mengalahkan Allah, Firaun lak'natullah cuba nak tunjuk kuat lawan utusan Allah, Nabi Musa a.s, mengaku jadi Tuhan, memperhambakan manusia suruh manusia sembah dia, tapi Allah Yang Maha saba...r lagi Maha Kuat suruh UtusanNya berlemah lembut, tidakkah kita terfikir bahawa Allah boleh menghancurkan firaun bila-bila masa, wahai saudaraku bagaimana kita berhadapan dengan mereka yang ada kalimah Tauhid seperti kita, adakah mereka lebih buruk perangainya dari firaun lak'natullah ituLihat seterusnya..
15 jam yang lalu · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
#
Haniff Ibn Abu Talib Berkata al-Muhaddith Syeikh Mahmud Sa'id Mamduh,Ulama' Hadith yang Masyhur di Mesir yang berketurunan Rasulullah saw melalui Sayyidina Husain:

Ada 2 golongan yang perlu kamu JAUHI dari terpengaruh dgn mereka:
1) ORANG2 JAHIL
2)WAHHABI
15 jam yang lalu · SukaTidak suka · 2 orangSedang Memuatkan...
#
Haniff Ibn Abu Talib Ulama'2 Ahli Sunnah Wal Jamaah sendiri BERTEGAS kepada Wahhabi di dalam penulisan mereka di dlm kitab2 namun apabila berhadapan dgn Wahhabi,mereka mengambil sikap Tasaamuh ataupun bersederhana.Semua Ulama' mengamalkan sikap tersebut.
15 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Napoleon Hill jangan lah kita bertelagah lagi...klau kita bahas xakan habis punya........
ape yng penti kita saudara islam bleh bersenyum sama.......hihihi
15 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Haniff Ibn Abu Talib Ulama'2 Ahli Sunnah Wal Jamaah dan kebanyakan tok2 guru yang ALIM terpaksa BERMASAM MUKA dgn golongan Wahhabi kerana ia berkaitan dengan persoalan Aqidah-Kata2 Ustaz Shahul Hamid.
15 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Jamil Jamil Ghapor Khan
Sekali lagi ditegaskan wajib kita bertegas kepada mereka yang berbohong tentang Allah dan Rasullulah, barang sesiapa yang mencintai Allah dan Rasulullah tidak akan rela melihat pendustaan berlaku, maka sampaikanlah apa jua ilmu dengan cara ...yang telah diajar oleh Baginda Rasullulah, selayaknya bagindalah yang boleh mengatakan apa sahaja kepada orang yang tidak mahu mengikut Baginda tapi lihat pendekatan yang digunakan oleh baginda sehingga Allah sendiri mengiktiraf akan akhlak yang dipamerkan.Lihat seterusnya..
15 jam yang lalu · SukaTidak suka · 2 orangSedang Memuatkan...
#
Syed Idris Al Yahya heheheheheh e...Muallim Salafi di gelar pemaki Ulama????? hehehhe...wahh!!!!! yg duk cacai wahabi to sapo? al-mujassimah al butha thulii....teruskan perjuangan ya ASWJ(^____^)..Ishaallah,allah bersama mu..
14 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Zack Al' Ahmadi Kami menyeru pada mereka yg berfahaman Wahabi agar kembali lepada Ajaran ASWJ.Terlalu banyak kerosakkan yg telah kamu wahai penganut penganut Doktrin wahabi lakukan pada ummat zaman ini..Tuntutlah ilmu dgn sanad yg nyata...dan jgnlah mudah mengkafirkan sesama saudara islam.
14 jam yang lalu · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
#
Napoleon Hill sapa yang sebenarnye wahabi????
maksut peganut-peganut doktrin ape bende????
14 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Zack Al' Ahmadi Napoleon Hill. Sila Tuan rujuk Ustaz ustaz tuan.Malah mereka lebih ariff apa maksudnya.
14 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Muallim Salafi Tunggu kemunculanbuku terbaru kami PENDEDAHAN KESESATAN IBNU TAIMIAH DAN MUHAMMAD IBN ABDUL WAHAB, akan hangat di pasaran nanti..ok yeee..Tq.
13 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Azrin Al-aitamy mereka digelar Wahabi kerana ulama2 ASWJ zmn dahulu tak mahu menyebut nama mereka, terasa jijik sebut nama sbnr mereka, jadi ulama2 menggunakan nama bapanya sbgi gelaran utk dia iaitu Ibnu abd wahab ..sama juga sprt Ibnu taimiyah, ibnu battutha dan lain-lain.
12 jam yang lalu · SukaTidak suka
#
Muhammad Nadzaruddin Abd Wahab
WAHABI SENTIASA MENGGUNAKAN MAKSUD ZAHIR HADITH TANPA MENGAMBILKIRA SOAL 'ILMU ALAT' DAN DISIPLIN ILMU BAGI MEMAHAMI MAKSUD SESEBUAH HADITH. SELAIN WAHABI ADA JUGA PIHAK YG BERSIKAP SAMA DGN WAHABI SPT YG DISEBUTKAN TADI. Akibatnya timbulla...h byk kontroversi dgn Ulamak Salaf yg telah diiktiraf oleh seluruh ulamak di dunia pada zamannya(zaman salafussoleh). Akibatnya juga mereka telah mengamalkan byk perkara yg lari dr maksud sebenar "Risalah Rasulullah". CONTOH YG PALING MUDAH UTK ANDA FAHAM KEKELIRUAN WAHABI DAN AKIBATNYA IALAH 'PASAL POTONG KUKU YG MANA ULAMAK2 DI JAWA TENGAH' PUNYA PRINSIP SEHINGGA ANDA MUNGKIN PERNAH TERTANYA2 KENAPA KEBANYAKAN ULAMAK DARI INDONESIA YG CUKUP HEBAT TETAPI BERKUKU PANJANG. Sila anda teliti huraian berikut:
Memotong kuku ini termasuk didalam sunan al-fitrah, atau pun perkara biasa yang mesti dilakukan oleh seseorang muslim. Anas meriwayatkan bahawa :
وُقِّتَ لَنَا فِي قَصِّ الشَّارِبِ وَتَقْلِيمِ الأَظْفَارِ وَنَتْفِ الإِبِطِ وَحَلْقِ الْعَانَةِ أَنْ لَا نَتْرُكَ أَكْثَرَ مِنْ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً
"Dia (Nabi saw) telah memberikan waktu kepada kami agar 'trim' misai kami, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu kemaluan; kita tidak dibenarkan meninggalkannya lebih dari 40 hari" [Hadith Riwayat Muslim #258].

Hadith sahih ini menjelaskan tempoh maxima seseorang untuk memotong kuku adalah tidak lebih dari 40 hari.

Secara khususnya, memang tidak ada hadith khas berkenaan dengan memotong kuku pada hari Jumaat. Secara umumnya, amalan memotong kuku ini termasuklah amalan membersihkan diri bagi persediaan solat Jumaat. Umat Islam dituntut agar membersihkan diri pada hari Jumaat sebelum menunaikan solat Jumaat. Sabda Nabi saw :-

من غسل يوم الجمعة واغتسل وبكَّر وابتكر ومشى ولم يركب ، ودنا من الإمام فاستمع ولم يَلْغُ ، كان له بكل خطوة عمل سنة أجر صيامها وقيامها
"Barangsispa yang membuat isterinya mandi dan dia pun mandi (kerana bersetubuh) pada hari Jumaat dan keluar rumah awal, berjalan kaki dan bukan menunggang, dan berada dekat dengan Imam dan mendengar (khutbah) tanpa gangguan, akan mendapat setiap langkah dia ambil menyerupai berpuasa dan bersolat malam bagi satu tahun" [hadith Riwayat Tirmudzi].

al-Hafiz Ibn Hajar rh menyatakan "bahawa apa yang kami paparkan semuanya menandakan bahawa dikifaratkan dosa dari satu Jumaat ke Jumaat yang akan datang adalah tertaluk kepada kondisi2 seperti Mandi, membersih diri seseorang, memakai minyak wangi, memakai baju yang terbaik, berjalan secara tenang dan terhormat, tidak melangkah orang lain, tidak menolak diantara 2 orang, tidak menyakitkan hati orang lain, bersolat sunat, tekun mendengar (khutbah) dab mengelak dari cakap-cakap kosong"

Demikianlah kalau dilihat memotong kuku pada hari Jumaat didalam konteks pembersihan diri yang menjadi amalan orang Islam sebelum menghadirkan diri ke solat Jumaat. ULAMAK SALAF BEGITU CERMAT DLM MEMFATWAKAN SESUATU HUKUM KERANA MENGAMBIL KIRA SEMUA HADITH2 LAIN BAGI SAMPAI KE MAKSUD SEBENAR SESUATU HUKUM DAN TIDAK BERCANGGAH PULA DGN HADITH2 YG LAIN. SEDANGKAN WAHABI DAN SEWAKTU DGNNYA BYK HUKUM-HAKAM YG DIFATWAKAN DGN MENGGUNAKAN ZAHIR SATU HADITH DAN BERCANGGAH PULA DGN HADITH YG LAIN.WA.Lihat seterusnya..
12 jam yang lalu · SukaTidak suka · 2 orang2 orang sukakan ini.
#
Muhammad Nadzaruddin Abd Wahab SO.. WAHABI DI JAWA TENGAH BERKUKU PANJANG. SEDANGKAN ULAMAK SALAF SENTIASA BERKUKU PENDEK.

No comments:

Post a Comment